01/08/2012

חשוף - אוסף ריכטר למכירה! שעות פתיחה חול ומועד פסח: ב,ג,ד 10:00 - 16:00, 18:00 - 22:00 - אירועי אש לילה, חמישי 10:00 - 13:00 החל מה-16.4.12 שעות פתיחה: חמישי - 14:00 - 19:00 ש

12/09/2012

גלעד שליט, ברוך שובך לקן - דרך צלחה

פסיעה

פסיעה

 
אוצרות: ורוניקה אלרן            .       כנרת אביבי בלוך .
 
ההולכים בחושך / חנוך לוין
 
(האיש ההולך)
תחילה יש העניין הזה
שעומדים על כפות הרגליים ולא נופלים;
ומוזר שפיסת רגל צרה כל כך מהווה בסיס.
 
ואחר כך יש את העניין המוזר שמזוודה,
שקופסה עם ידית ובתוכה שמים דברים לדרך.
איזו דרך ואילו דברים – זו שאלה, אבל נפרדת.
 
ואחר כך יש העניין המוזר שלילה,
וחושך, ולא רואים, ולכן דם לא יודעים.
 
והצירוף הזה של רגליים, מזוודה ולילה-
מוזר מאוד. הכל כל כך מוזר.
כאילו היה קשר בין הדברים, ונפרם.
 
(פוסע פסיעה)
הנפת רגל אחת לפנים.
לרווח בין שתי הרגליים קוראים פסיעה.
פסעת.במקום שעמדת כבר אינך,
ובמקום שלא עמדת כבר ישנך.
וגם זה מוזר. הכל עטוף בערפל.
 
עוד פסיעה ועכשיו זו כבר הליכה.
אני איש ועשיתי שתי פסיעות,
ובכן – הנני איש הולך.
 
זה ששנתו נודדת, והמציץ אלי במקרה
מבין פסי איזה תריס מוגף,
אומר בליבו: "הנה איש הולך, מעניין לאן".
אכן תוהים עלי לרגע בעולם.
 
(מתוך המחזה "ההולכים בחושך", הוצאת הקיבוץ המאוחד)
 
"אני סובל מעיוורון מוחלט בעין אחת ומעיוורון חלקי בעין השנייה...
אנשים מדמיינים את העיוור סגור בתוך עולם שחור.
הרגע שבו התברר לי שאיבדתי את ראייתי, את ראייתי כקורא וככותב, היה ב-1955, כאשר התמניתי למנהל הספרייה הלאומית... אט אט הבנתי את האירוניה המוזרה שבדברים.
 אז כתבתי את " שיר המתנות"
 
" אִיש בַּל יְצַמְצֵם לִכְדֵי גִנּוּי אוֹ לְדּמְעָה
 אֶת הַבִּטּוּי הַזֶה לְאָמָּנוּת הָאֵל
 שֶׁהֶעֶנִיק לִי בְּאִירוֹנְיָה מֻפְלָאה
 אֶת הַסְּפָרִים וּבַד בְּבַד גַּם אֶת הַלֵיל."
 
שתי מתנות סותרות: ספרים רבים ולילה, ספרים וחוסר יכולת לקרוא אותם... אמרתי לעצמי, מכיוון שאיבדתי את העולם היקר של המראות, אני צריך ליצור משהו אחר, אני צריך ליצור את העתיד, משהו שיירש את העולם הנראה לעין, שלמעשה איבדתי."
 
(חורחה לאיס בורחס מספר על עצמו, "שבעה לילות", הוצאת הקיבוץ המאוחד. תרגום: אורי פרוויס וטל ניצן)
 
מאז ומתמיד שואף האדם להגיע לאמת.
כדי שתהיה אפשרות לפתוח כל דיון אודות האמת, עלינו להגדיר, ולו חלקית, אמת מהי.
שמואל שם-טוב במאמרו "החיפוש שלא נגמר" (אודיסאה, גיליון מס' 8, 2010) מגדיר אמת כהתאמה בין לפחות שני צדדים:
מצד אחד טענה ומצד שני מציאות. אם טענה שלנו תואמת את המציאות, אזי הטענה היא אמיתית. הגדרה חלקית זו של האמת, תהיה אמיתית, אם נתבסס על הנחה יסוד מוקדמת יותר לפיה המציאות מוכרת לנו."
 
לואי ברייל (1809 – 1852) פיתח את כתב ברייל באמצעות המרת אותיות הנקראות בצורה חזותית, בצופן של נקודות מוגבהות. שיטת ברייל התבססה על שיטת תקשורת שפותחה בפקודתו של נפוליאון, כדי ליצור צופן שיאפשר לחיילים לתקשר בלילה בלי קול ובלי אור.
 
גלריה הוראס ריכטר פונה אל יוצרים מכל תחום אמנותי ועיצובי להגיש הצעות לתערוכה מאתגרת - "פסיעה".
 
מטרת התערוכה לבחון את משקלו של חוש הראיה בתפישתנו את העולם הממשי. לבחון את האפשרויות האחרות שקיימות לפענוח צופן. לעורר סקרנות, לאלץ חידוד חושים . לחשוף את המתח בין הנסתר לגלוי, לעמת מציאות חושית עם אמת שהיא יחסית, או אמת אבסולוטית. לחשוף את המתח בין הקיים למדומה. ליצור סיטואציה מתלתלת, מתעתעת.
 
על ההצעות לענות לדרישות הבאות:
  • מטרת היצירה לגרום לחוויות צופה באמצעות חושים במצבים של ראיה ומגבלת ראיה.
  • על היצירה להעביר מסר אישי ולספק חוויה רב חושית ( ראיה, מישוש ועוד),רמת עניין גבוהה.
  • על היצירות לענות למושג - מיצב העומד בפני עצמו בחלל על פי הקריטריונים שיפורטו בהמשך.
  • נקודת השקת המיצב עם הצופה: גובה 80 ס"מ - 100 ס"מ כך שניתן יהיה למשש אותה מגובה זה מעלה, מטה ומסביב.
  • במידה ומדובר באובייקטים קטני מידות, דו מימדיים וכד', אופן התצוגה ידון לגופו של עניין.
  • במידה ומדובר בכיתוב – על ההגשה הסופית המוצגת להיות בכתב ברייל ובגודל תואם לתצוגה – ידון ישירות עם הגלריה.
  • מימדים: רדיוס היצירה לא יעלה 40 ס"מ (קוטר – 80 ס"מ). גובה המיצב לא יעלה על 150 ס"מ. דו מימד: מקסימום 80 ס"מ X 80 ס"מ.
  • על המיצב להעביר באמצעות דימוי פיגורטיבי:
                                   1. מסר, אמירה אישית או קולקטיבית – חברתית.  
                                   2. חומריות טקסטוראלית מרתקת.                                            
  • על המיצב להיות:
     1. בטיחותי, מבוסס היטב ובלתי פוצע.
     2 . להיות בעל עמידות לנגיעות ולמישוש לאורך כל זמן התצוגה ובכלל.
  •  על האמן לקחת בחשבון כל נזק שעשוי להיגרם ליצירה כתוצאה ממישוש קהל המבקרים. 
  • תהליך בחירת המיצבים/יצירות שיוצגו:
     1. עד לתאריך 30.5.11 יש להעביר סקיצה בקובץ JPG ורעיון כתוב הממחישים               
         את היצירה.
2. עד לתאריך 15.6.11 תשלחנה הודעות לאמנים.
3. סיום ביצוע היצירה – לא יאוחר מה- 10.9.11.
     4. רמת ביצוע גבוהה ביותר הינה תנאי להשתתפות סופית בתערוכה.
     5. חתימה על טופס הצטרפות לתערוכה הינו תנאי להתחלת תהליך קבלה   
         לתערוכה.
 
  • תאריך משוער לתערוכה "פסיעה": נובמבר 2011.
  • כתובת למשלוח הצעות וטופס הצטרפות:     richtergallery@bezeqint.net
  • ניתן ליצור קשר באמצעות המייל לשאלות והבהרות.
      בברכה,
      ורוניקה אלרן
 
      כנרת אביבי בלוך
 
       03-6825842
       www.richtergallery.co.il
מזל אריה 24, יפו העתיקה | טל': 6825842 - 03 | פקס: 5182150 - 03 | דוא"ל: richtergallery@bezeqint.net
24 Mazal Arie St. Old Jaffa | Telephone: 03 - 6825842 | Fax: 03 - 5182150 | E-mail: richtergallery@bezeqint.net